måndag 23 augusti 2010

Västkustpaddling 2010

Vi var två som måndag vecka 33 åkte mot Strömstad för att paddla. Vi la i vid Bofors camping på Tjärnö där vi hade nära till Kosterfjorden. Överfarten gick bra och vi gick i sundet mellan Nord- och Sydkoster. Vi fortsatte västerut och första ön vi övernattade på blev Mörholmen med öppen horisont västerut. Innan vi hann gå upp på land såg vi de första sälarna.
På tisdagen paddlade vi söderut från Mörholmen och snirklade bland öarna. Vi kom ner mot Ursholmen där vi gick iland och tog lite fika och tittade i det lilla museet som låg där mellan fyrarna. Väderutsatt ö.

Lunchen blev på St. Tjälleskär som vi efter ytterligare snirklande kom till. Dock fick vi inte plats på den strand vi hade tänkt då ett gäng får hade ockuperat den. Efter lunchen bestämde vi oss för att ta oss över kosterfjorden mot fastlandet för att gå söderut mot Havstensund och Fjällbacka. Bland kosteröarna var det jättefin paddling och en hel del säl. Tre öar fulla med säl gick vi förbi och några kom och spanade in oss på nära håll.

Överfarten var lite seg med nordöstlig vind. Tillslut kom vi över nära St. Svångens fyr. Vi paddlade ned till Långeskär där vi slog läger efter ca 36km paddling. Långeskär är nog den mest skräpiga ö jag varit på. En del av skräpet var i och för sig välordnat.

Första etappen på onsdagen var att ta sig över Tjurpannan, en ökänd passage där det blir stökig sjö när vinden kommer utifrån. Men denna dag var det frånlandsvind så det gick bra. Vi började se mer båtar som var i farten än vi gjorde runt koster.
Det blev ett stopp i Grebbestad där vi åt lunch på restaurang och tog en glass. Mätta och belåtna fortsatte vi söderut och gick mellan öarna tills vi kom till en bekant ö. Åtminstone namnmässigt - Långeskär. Denna ö ligger däremot i Fjällbacka skärgård med endast Väderöarna utanför. Vi gick iland på en jättefin badstrand som låg väl skyddad för västlig vind. Det fanns en stor gräsyta att slå upp tältet på och denna kväll fick vi dela tältplats med tre andra paddlare. Annars under denna vecka var vi ganska själva och det var inte många andra paddlare ute.

På torsdagen hade vinden vänt och kom från syd-sydväst. Det blev tungt och det gick inte så fort frammåt. Vi hade tänkt att äta lunch på Vedholmen och vi gick ganska rakt på utan några större omvägar. Vi hann äta upp innan det började regna. Men vi tog en promenad på ön och kollade på en gammal grav.

Vinden tog i allt mer och vi bestämde oss för att ta oss emot Hamburgsund för att få lite lä. Vägen dit blev lite guppig då vissa partier var ganska öppna mot sydväst. Vi passerade genom Hamburgsund och strax söderut slog vi läger på Dannemark. På kvällen tog vi en promenad runt ön. På västsidan låg vinden på rejält. Vi bestämde oss för att ta oss hemåt på fredagen då vinden bara skulle öka till helgen.

Fredagen bjöd på medvind för en gångs skull. Vi gick på en rak kurs norrut mot Grebbestad. Strax innan Grebbestad stannade vi på en ö för en kissepaus, besöket slutade med 3 liter kantareller. Bilen stod kvar på Tjärnö men vi hade inte lust att passera Tjurpannan i 10m/s, det fick bli buss och en 8 km lång löpartur till bilen. Efter att ha suttit i fem dagar var det skönt att röra på benen.