måndag 31 augusti 2009

ÖKF-paddling i Stockholms skärgård i augusti

Denna tur var planerad att gå mot västkusten och Koster men den regninga väderprognosen fick oss att göra ett "sidbyte". I Stockholms skärgård såg vädret ut att bli bättre och på torsdagsmorgonen gick bilarna mot Vindö och Sollenkroka.

Vid lunch gick vi ut från hamnen i Sollenkroka efter ha muttrat över den hutlösa parkeringsavgiften. Men då det var löningsdag och vi var paddelsugna glömde vi den utgiften snart.

Vi gick norrut och kom till Lådna där en sjömack med minilivs låg. Då vi nyss ätit lunch stannade vi till och köpte glass. Mycket smidig affär, bara att parkera kajaken vid bryggan och ta några steg in i affären.

Efter Lådna gick vi neråt till södra Stavsunda där vi gick över Möja västerfjärd till Möja och nu började vi leta lägerplats. Söder om Granholmen hittade vi en liten ö som rymde oss fyra. Tälten restes och en eldstad fanns klar så snart brann en brasa. Bosse hade med sin murika där vi tillagade vår mat. Man kan konstatera att matlagningen på paddelturerna blir allt mer avancerad.

Fredagsmorgonen började med lite vasspaddling, Mats gjorde ett försök att forcera en passage(som visade sig vara flera hundra meter lång) och höll på att bli kvar. Några lyckade vasspassager blev det dock senare.

Efter lunchen på Brunskär blev det medsjöpaddling till Roskär där det fanns en lugn vik. Till kvällen hade vi Träskö-Storö som mål då det skulle finnas en öppen bastu där. Nästan framme tittade en säl upp.

När vi väl kom dit var det en hel del folk där bastun var så vi slog upp våra tält några öar bort. Vattnet var "skapligt" varmt så det blev ett bad ivarjefall, vilket var skönt efter dagens 4mil.

På lördagsmorgonen vaknade vi till solsken vilket kändes skönt efter nattens regn och blåst. Allt blir ju så mycket lättare utan regn. Nu kunde vi torka tälten medans vi åt frukost. Målet för dagen var ta oss mot Sandhamn, kanske kunde vi få oss en matbit där? Men det blev inte som vi planerat. Dels så var det en hel del motvind att gå emot. När vi kom fram till Södermanskäret där vi hade tänkt börja överfarten över Kanholmsfjärden möttes vi av hundratals segelbåtar. Vi vågade inte trängas med dem ute i leden så vi tog en tidig lunch i hopp om att segelbåtarna skulle blåsa förbi. Under lunchen satt vi och tittade på båtar i alla storlekar susa förbi och tillslut kom det bara någon enstaka båt.

Stärkta av maten bestämde vi oss för att gå över leden, men när vi tittade ut över Kanholmsfjärden kommer samma jä**a segelbåtar igen! De har vänt och kom för ett varv till! Då hade vi inget val utan att ändra planerna och gå norrut igen.

Under lördagen såg vi en hel del andra paddlare ute i skärgården. När vi mötte en ledarledd grupp passade vi på att fråga om tips på lägerö. Vi fick tips om en ö som inte låg långt bort så vi tog kurs på den. När vi kom fram blev vi lite besvikna. Man kunde gå iland på en liten sandstrand - ok, en gräsplätt att tälta på - hmm, ingen kvällssol - nja, eldningsförbud - ska vi leta på en annan ö? Som tur var såg Bosse en grannö som låg fint till med färdig eldstad som passade oss fästingrädda närkingar bättre.

Söndagens mål var förutom att ta sig tillbaka till bilen ett besök på Horisont kajak. Från vår lägerplats gick vi mot Grinda där vi vek av söderut över Sandöfjärden. Få båtar ute i den stora farleden som gick här för vi var morgonpigga denna morgon. Halv 9 satt vi i kajakerna, det är tidigt.. för en ÖKF-tur :)

Framme på Norråva och Horisont kajak gick vi iland och till deras butik och klämde på lite kajakprylar. Sedan blev det en glass innan vi paddlade mot bilarna!

Ytterligare en trevlig paddling i Stockholmsområdet. Fina öar att gå runt och få större överfarter. Lite svårare att hitta bra lägeröar i den inre skärgården då många var bebodda. Sen med de höga krav som ställs på en ÖKF-häll så blir det inte lätt :) På dessa dagar paddlade vi drygt 11mil sammanlagt.

Deltagare: Kenneth, Mats, Bosse och Per-Eric (som skrivit detta)