torsdag 6 augusti 2009

Stockholms skärgård utgång från Ingarö

Sjösättning gjordes vid Björkviks brygga där det var lätt att lasta av kajakerna. Vi hade som plan att börja paddla över Nämdöfjärden och sedan försöka hitta lägerplats någonstans norr om Nämdö. Var en del båtar i fjärden men det var inga problem att de blev närgångna. Nästan över fjärden kom första sälbesöket, kul för oss insjöpaddlare att se djur som inte ses i våra vatten.

När vi fann första lägerön samlades ved och snart brann en liten brasa där det grillades fläskfile med grönsaker. Efterrätten bestod av nybakad kladdkaka. Första badet för turen gjordes.

Dag 2 fortsatte vi en bit norrut, sydöst om Runmarö började vi gå söderut och snirklade oss ner mot Bullerön. På Bullerön gick vi iland och åt lunch, vatten gick att fylla på här i en handpump. Det var ganska mycket folk som vandrade runt på ön, en Vaxholmsbåt kom och la till medans vi åt. Såg chansen till en glass och rusade in i båten för att hitta en servering men fann att den var stängd.

Från Bullerön paddlade vi mot Långviksskär, detta område var det finaste på turen. Jättemånga småöar att köra runt och många fina tältplatser såg ut att finnas. Vi hade planer att gå ut till Tärnskär men då klockan gick alltför fort sparade vi den ön till en annan paddling. En kanonfin klippa hittades för lägret Denna kväll var det tacos på menyn med hallonmousse och dajmkross till efterrätt.

Dag 3 fortsatte färden söderut mot Kastön och Biskopsön. Även i detta område fanns det många småöar att kryssa mellan. Sedan blev det en liten överfart mot Boskapsön och Villingen där vi hittade en ö lämplig för lunch. Detta blev den sydligaste delen av paddlingen, nu gick vi norrut mot Jungfruskär. Vi paddlade in i en vik (södra Fladen) där motor- och segelbåtar kom i mängder för att lägga till för natten. Vi fortsatte våran jakt på lägerö, det visade sig inte vara helt enkelt. Men tillslut gick vi iland sydöst om Brunskär. Här blev det korv med bröd och chokladpudding till kvällsmat.

Dag 4 gick vidare norrut förbi Nämdö nordöstra spets. Vi hade ett mål för dagen: att hitta Rikards glasögon som han glömt på första lägerplatsen i samband med linsbyte. Glasögonen återfanns! För att fira gick vi mot Solberga som ligger på Runmarö där det skulle finnas en gårdsbutik och framförallt glass! Efter lite snurrande hittades butiken och snart satt vi i gräset och njöt av glassen.

Vi gick vidare i kanalen mellan Storön och Runmarö och rundade Näsudden. Sedan gick vi söderut i jakt på en ö på lämpligt avstånd från
iläggningsplatsen vid Björkvik. Vi gick i land på en ö som låg i Nämdöfjärden. Kvällsmåltiden bestod av köttbullar i gräddsås med potatismos, efterrätten blev kvarvarande chips och snask. Kvällsaktivitet blev vem som kunde hålla en tung sten ovanför huvudet längst. Micke slog Kristofer och sedan slängdes stenen i elden och tävlingen var avgjord. När det blev dax att gå och lägga sig hörde vi ylande läten ute i mörkret. Vi misstänkte säl.

Dag 5. När ljuset kom kunde man se att det massor av sälar på en låg klippa ca 1 km från oss. Vi paddlade förbi dem på vägen över Nämdöfjärden och medans vi tittade på dem kom några av dem och spanade in oss. Sedan gick vi raka spåret hem mot Björkvik.

Cirka 12 mil fick vi ihop under denna tur (GPS-spår finns på utsidan.se). Vädret var kanon, solen stekte från klar himmel nästan hela tiden. Ett par dagar såg vi såg mörka moln i horisonten men de höll sig borta. Vinden var minimal, lite sjöbris tog fart efter lunch. Många svalkande bad hanns med. Sammanfattningsvis en tur att rekommendera